Modefabriek slaat editie over
“De beslissing om de komende zomereditie van Modefabriek te annuleren bleek helaas onvermijdelijk” valt te lezen in het persbericht dat de Modefabriek deze week deed uitgaan. “Wij, en de hele mode-industrie met ons, moeten van deze situatie herstellen, verliezen accepteren en opnieuw opbouwen” vervolgt het bericht. Met het annuleren van de zomereditie van de Modefabriek komt de nadruk nog meer te liggen op de uitwerking van nieuwe concepten voor de wintereditie. Ook geeft de Modefabriek aan dat deze situatie het belang benadrukt van het versneld ontwikkelen van een platform dat 365 dagen per jaar dienst kan doen als aanspreekpunt in de branche en een plek voor het delen van kennis en informatie. “We zijn er van overtuigd dat deze turbulente en onvoorziene tijden om nieuwe, creatieve perspectieven vragen” besluiten zij het persbericht.
Panorama Berlin geannuleerd
Begin maart nog kondigde de organisatie van Panorama een herstructurering aan. Na de faillissementsaanvraag die eind februari werd ingediend, was de focus om ondanks alles een geslaagd evenement neer te zetten in de zomer. Op dit moment maken de internationale maatregelen rondom het corona virus het onmogelijk het evenement van 30 juni tot en met 2 juli aanstaande plaats te laten vinden, en laat de organisatie weten de zomereditie officieel te annuleren. “We zien we deze nieuwe situatie ook als een kans om na te denken over andere constructieve mogelijkheden om te netwerken in een tijd waarin we allemaal niet in staat zijn om elkaar fysiek te ontmoeten. We hebben al een taskforce samengesteld die werkt aan een modern, digitaal product, dat we ontwikkelen vanuit onze capaciteit als beursorganisator. Medio april presenteren we u de eerste mogelijkheden en oplossingen” laat CEO Jörg Wichmann weten. “Fabrikanten en retailers hebben dit soort uitwisselingen echt nodig en daarom willen we hen het platform en het marktoverzicht bieden dat ze nodig hebben. Dit product zal op een kosteneffectieve en oplossingsgerichte manier worden ontworpen. Meer dan ooit is dit het moment om snel te handelen en elkaar te ondersteunen” besluit Wichmann.
#Pittilooksahead
De organisatie van Pitti laat medio maart nog weten er alles aan te doen om de beurzen van juni op de geplande data plaats te laten vinden. “We zijn ons er terdege van bewust dat dit beursseizoen een uitzonderlijk seizoen zal zijn. We moeten de noodtoestand in Italië en de wereld onder ogen zien en op realistische wijze de basis leggen voor een zo snel mogelijke herlancering” aldus de organisatie in een bericht aan pers, exposanten en bezoekers. Pitti benadrukt nog verder te investeren in een digitale omgeving met ‘innovatieve en aanvullende diensten’ om de efficiëntie van de relaties tussen bedrijven en kopers te vergroten. De fysieke beurs zal verder worden ondersteund door het digitale platform e-PITTI Connect, dat al geruime tijd in ontwikkeling is. De organisatie laat weten in juni een nieuwe, geavanceerde versie van e-PITTI Connect te lanceren.