Amazon krijgt voet aan de grond in Nederland

 In Businessnieuws

Dankzij scherpe prijzen krijgt webwinkel Amazon langzaam maar zeker voet aan de grond in Nederland. In de afgelopen drie maanden waren consumenten vaak het goedkoopst uit bij de Amerikaanse webreus. Dat blijkt uit een analyse van prijsvergelijker Omnia Retail op verzoek van het FD en BNR. Afgelopen maart opende webreus Amazon na jaren speculeren een Nederlandse webwinkel. Daarna werd het stil rond de Amerikanen, maar negen maanden later is het Amazon-effect duidelijk te zien, zegt Sander Roose van Omnia Retail. Uit zijn analyse van duizenden veel verkochte producten blijkt dat Amazon.nl gemiddeld genomen fors goedkoper is dan grote Nederlandse webwinkels. ‘Zo probeert Amazon een agressief prijsimago op te bouwen en marktaandeel weg te snoepen.’

Toch is nog geen sprake van een grootscheepse prijzenoorlog. Geen enkele grote Nederlandse webwinkel heeft zijn prijzen structureel verlaagd naar het niveau van Amazon.nl, blijkt uit de analyse van Omnia Retail. Integendeel: in de loop van het jaar nam het verschil met de Amerikanen juist toe. ‘Dit jaar was het corona-effect groter dan het Amazon-effect’, zegt Roose. ‘Sinds corona heeft de onlineverkoop een bizarre vlucht genomen.’ Hierdoor is er weinig noodzaak om prijzen te verlagen. ‘Maar na corona kunnen deze verschillen pijn gaan doen.’

Of de bodemprijzen van het Amerikaanse winkelplatform het gewenste effect sorteren, is niet met zekerheid te zeggen. Marktaandelen van webwinkels zijn niet bekend. Toch zijn er indicaties dat het gat met Bol.com slinkt. Op prijsvergelijkingssites klikken consumenten even vaak door naar Amazon.nl als naar Bol.com, zegt Roose van Omnia Retail. ‘Dat is een signaal dat ze marktaandeel winnen.’

Bovendien is het aantal bezoekers van Amazon de afgelopen maanden verdubbeld, signaleerde onderzoeksbureau Vinex. Afgelopen november lag het bereik van Amazon op 7,3 miljoen Nederlanders. Dat is meer dan Coolblue, Mediamarkt en Wehkamp, maar niet zo veel als Bol.com. De bekende webwinkeldochter van Ahold werd in november door 11,6 miljoen Nederlanders bezocht. Dat is grofweg elke Nederlander met een internetverbinding.

Bron: FD.nl

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.
0