Erik de Waal, dresscode4kids: “Het werd ineens wel erg stil. De fabrikanten waar ik mee werk zitten in Spanje, Frankrijk en Turkije, die zitten er middenin. Van mijn merken was het merendeel al uitgeleverd toen de maatregelen in Nederland ingingen. Qua nieuwe productie merk ik weinig ongerustheid bij de merken. Blue Effect heeft bijvoorbeeld een eigen productiefaciliteit in Turkije, zij kunnen door blijven produceren. In wat er nu gebeurt zie ik een versnelling van een aantal ontwikkelingen die al langer gaande zijn. De verschuiving van voor order naar NOS bijvoorbeeld. Winkeliers zetten met de voor orders een basis in maar kopen vaak meer van 50% later in het seizoen in. Merken met een goed NOS programma doen het dan ook goed. Blue Effect is daar ook een voorbeeld van met jeans. Ook de accessoire merken lopen vrij goed door. De zonnebrillen en slippers van Sinner worden nog steeds besteld, in iets kleinere aantallen, dat wel. Van Dudes & Dudettes staan er zo’n 70 a 80 displays bij klanten in het land, en ook daar krijg ik al de vraag of ik deze kan aanvullen. De gesprekken tussen leveranciers en winkeliers, waar ik als tussenpersoon een rol in speel, verlopen positief . Er wordt maatwerk geleverd qua afspraken en er is veel bereidheid om elkaar tegemoet te komen. Dat moet ook vind ik. In deze situatie moet je elkaar helpen. Ook vanuit winkeliers zijn er positieve geluiden. Door actief te zijn op social media en een eigen site creëren zij een extra etalage voor hun fysieke winkel. Ook het winkelen op afspraak buiten openingstijden vind ik een voorbeeld van een creatieve oplossing. Ik ben ontzettend blij met het bericht dat er ook vanuit de overheid positief wordt gereageerd op het voorstel om de uitverkoop aan banden te leggen. Dat hoeft van mij niet eenmalig trouwens, liever blijvend. Reset vind ik een raar woord, maar het ik vind wel dat we straks op en positieve manier weer met elkaar aan de slag moeten kunnen. Met lange seizoenen waarin een ieder zijn marges kan maken, en leveringen van goederen in of vlak voor het seizoen. Deze periode zorgt zeker voor bewustwording, al moeten we de angst niet laten regeren. Als je positief blijft heb je al de helft gewonnen. Het vooruitzicht van een gereguleerde uitverkoop vind ik enorm belangrijk. Het hele jaar door uitverkoop is voor niemand goed.”
Aanbevolen artikelen