Het aantal passanten in de winkelstraten stijgt weer. Dat blijkt uit cijfers van retailadviesbureau RMC. In de eerste 150 dagen van 2016 telde het bedrijf via haar CityTraffic 1,7 procent meer winkelend publiek dan in dezelfde periode in 2015. Dat lijkt weinig, stelt RMC, maar een dergelijke stijging is in de afgelopen vier jaar nog niet voorgekomen.
RMC beschikt over een eigen netwerk van vierhonderd CityTraffic-tellers in 93 steden in de Benelux die middels wifi-sensoren 24 uur per dag drukte aantallen meten in A1 winkelstraten, winkelcentra en andere winkelgebieden.
Uit de cijfers blijkt de drukte op zaterdag af te nemen, waar deze op zondag juist toeneemt. En door de week groeit de drukte naar elkaar toe. Men begint langzaam aan meer te winkelen op de maandag, dinsdag of woensdag en minder op de donderdag, vrijdag en zaterdag. Er is ook een trend waarneembaar dat de shopper iets later op de dag winkelt. Het drukste moment in de winkelstraat is nu vaak 15.00 uur in plaats van 14.30 uur.