Aantal kleding- en schoenenwinkels gedaald

Aantal kleding- en schoenenwinkels gedaald in coronaperiode, echter stevige groei aantal kledingwebwinkels en winkels in tweedehands kleding

De teller van het aantal kledingwinkelbedrijven (nieuwe kleding) stond begin dit jaar op 8120. Vergeleken met de stand aan het begin van de coronaperiode begin 2020 betekent dit een afname van 2,2 procent. Nagenoeg in alle deelbranches van de kledingsector daalde het aantal bedrijven. Uitzondering vormden met name de webwinkels in kleding, de winkels in tweedehandskleding en de herenkledingwinkels. In coronatijd sloten vooral grotere kledingwinkels de deuren. Schoenen- en lederwarenwinkels daalden in deze periode ook stevig in aantal. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.

Aantal winkels in herenkleding tijdens corona in de plus

Het totaal aantal kledingwinkelbedrijven daalde in de coronaperiode van 8305 naar 8120      (-2,2 procent). Uit de grootste deelbranche, de winkels in dameskleding, verdwenen in deze periode per saldo 35 bedrijven van 2765 begin eerste kwartaal 2020 naar 2730 begin 2022  (-1,3 procent). Het aantal textielsupermarktbedrijven ging in deze periode in aantal relatief het hardst achteruit: -10 procent van 150 naar 135. Herenkledingbedrijven gingen er als enige winkelbranche in nieuwe kleding in coronatijd in aantal wel op vooruit van 795 naar 805 (+1,3 procent).

Vooral minder grote kledingwinkelbedrijven, kleinste bedrijven stijgen wel in aantal

Het aantal grotere kledingwinkelbedrijven daalde naar verhouding het sterkst gedurende de coronaperiode. Het aantal bedrijven met 50 tot 100 werkzame personen nam met 20 procent af en bedrijven met 100 of meer werkzame personen zelfs met 28,6 procent. Het aantal  kledingwinkelbedrijven met 1 werkzame persoon, steeg als enige wel in aantal van 3790 begin 2020 naar 3895 begin 2022.

Stormachtige groei aantal webwinkels in kleding

Het aantal webwinkels in kleding blijft maar stijgen. De coronacrisis heeft met zijn lockdowns gezorgd voor een vruchtbare voedingsbodem voor verdere groei. Het aantal webwinkels dat zich gespecialiseerd heeft in de online verkoop van kleding steeg in de coronaperiode van 12.200 begin 2020 tot 18.450 begin 2022 (+51,2 procent). Ook het aantal winkelbedrijven in tweedehands kleding nam in deze periode stevig toe van 490 naar 530 (+8,2 procent).

Bijna 9 procent minder schoenenwinkels in coronatijd, middelgrote bedrijven dalen het hardst in aantal

Het aantal schoenenwinkelbedrijven is tussen begin 2020 en begin 2022 met 8,8 procent gedaald van 1020 naar 930. De relatief grootste dalingen deden zich voor bij de middelgrote bedrijven. Het aantal bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen daalde met 33,3 procent en bedrijven met 20 tot 50 werkzame personen met 25 procent. Het aantal lederwarenwinkels nam tijdens de coronaperiode af van 240 naar 230 (-4,2 procent).

Aanbevolen artikelen
0