TRENDS
Herfst/winter 2015/2016

 

VAN EGO NAAR ECO

Tijd om de balans op te maken. De samenleving krabbelt op, na jaren van crisis, en zoekt nieuwe wegen. In vele opzichten staat 2015 voor een nieuw begin. Designers gaan terug naar de basis – het materiaal. Ze zoomen in op de grondstoffen en beginnen met het opnieuw uitvinden van vezels en materialen. Dat leidt tot zeer interessante ontwikkelingen. Wat dacht u bijvoorbeeld van de Intimacy 2.0 Dress van Daan Roosegaarde, een jurk die reageert op de aanwezigheid van anderen? We blijven ons verwonderen! Zelf hebben we ook de behoefte om terug naar de basis te gaan. We zoeken naar contact met de natuur. In de mode uit zich dit in het gebruik van natuurlijke grondstoffen; wol, zijde en leer.

Ook zien we dat het vertellen van je eigen verhaal steeds belangrijker wordt. We zijn een delende generatie aan het worden. Door middel van social media zetten we onszelf als merk in de markt. We bepalen zelf hoe we willen dat er naar ons gekeken wordt. Dit zijn wij, dit is waar we voor staan! Het sociale stuk is belangrijker dan het materialistische. Daar hoort ook bij dat we meer verantwoordelijkheid nemen. We gaan van ego naar eco, zegt trendanalist Christine Boland. We zijn geïnteresseerd in het verhaal achter het merk. De verhalen achter onze garderobe worden immers ook ons eigen verhaal.

Deze ontwikkelingen vertalen zich in vier verschillende stijlen.

Laat u inspireren!


 

New Cubism

Malevich en het kubisme staan op in een nieuwe vorm. We verlangen naar eenvoud. Er is behoefte aan heldere en simpele signalen, aan een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. De communicatie verloopt via vorm- en kleurentaal. In deze stijl zien we color blocking, doorgestikt textiel, gelaagde lijnenspellen en grafische blokken.

TRENDS

 

Nature’s calling

Het hyper digitale tijdperk doet ons terugverlangen naar het analoge. Contact met anderen verloopt voor een groot deel via een scherm; ouders zien liever dat hun kinderen er met hun vriendjes op uit trekken. Boomhutten bouwen in de natuur en schatten zoeken in het bos. Mooie dingen maken met wat je buiten vindt. Contact met de elementen is een van de kernwaarden van deze trend. De materialen zijn (fake)bont, jaquards, tweeds en breisels van mohair. De kleurfamilies zijn tonen uit de natuur. Neutrale tinten, veel groenen, blauw en verkoold zwart en prints van marmer en berken.


 

Futuristic

We zitten in een overgangsfase. De samenleving krabbelt op na jaren van crisis en zoekt nieuwe wegen. Onze zintuigen worden op de proef gesteld met dingen die we nooit eerder zijn tegengekomen. Designers zoomen in op de grondstoffen en beginnen met het opnieuw uitvinden van vezels en garens. In dat proces ontstaan nieuwe, high tech materialen. Deze zijn licht en luchtig, en tegelijkertijd gepantserd en ijzersterk. Het palet loopt van neon naar lichte kleuren als zilver, pastel en zachtroze.


 

Dreamer

We durven weer te dromen en onze dromen te volgen. Deze trend draait om het bepalen van je eigen profiel. Kenmerkend zijn creaties waarin nieuw en vintage samenkomen. Beelden worden opnieuw vormgegeven in pixels, 3D en dubbelbeeld. In een gekreukte plastic tas zien we ineens een landschap. Kunst wordt gerecycled en gepersonaliseerd. Beroemde kunstwerken worden samengevoegd met beelden van onder een nanomicroscoop – denk bevshots naast Klimt. De kleuren – groenblauw, groen, diverse tonen paars – zijn rijk en warm.

0