Merken gaan steeds meer op netwerk retailpartners letten

Er zal door merken steeds kritischer worden gekeken naar hun netwerk van retailpartners. Nike wordt hierbij als voorbeeld gebruikt. Het merk stopt de samenwerking met goedkope ketens om zo het premiumimago te behouden. Sectorspecialisten Olaf Zwijnenburg en Jos Voss van Rabobank laten op RetailTrends weten dat het merk hiermee duidelijk kiest voor een diepgaande samenwerking met een steeds beperkter aantal sterke retailpartners die de meeste aandacht en exclusieve productlijnen gaan krijgen. “Wij denken dat meer merken het voorbeeld van Nike gaan volgen en kritisch gaan kijken naar hun netwerk van retailpartners.” Een selectievere distributie zou volgens de specialisten het merkimago ondersteunen. Samenwerking met minder partners zou tevens minder complex zijn. Dit zou niet alleen in kosten schelen, maar het ook makkelijker maken om nieuwe marketingcampagnes op te zetten en meer aandacht te besteden aan de overgebleven partners. De selectieve samenwerkingen zouden ten koste gaan van kleinere retailers, die volgens Voss en Zwijnenburg straks minder of geen toegang zullen krijgen tot bepaalde merken.

Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.